Jenderik gabeko etxebizitzei Arrasaten kanona jartzea onartu da

0
491

Horretarako, Debagoieneko Kaleratzeak Stop-ek mozioa aurkeztu du gaurko Osoko Bilkuran. EH Bilduk, PSEk eta Elkarrekin Arrasatek alde bozkatu dute, eta EAJ-PNV abstenitu da.

Framea: Arrasateko Udala.

Debagoieneko Kaleratzeak Stop plataformak ‘Jenderik gabeko etxebizitzen kanonari buruzko’ mozioa aurkeztu du gaurko Udalbatzarrean. Mozioak ondokoa adierazten du:

“Udalerriek etxebizitza hutsei Ondasun Higiezinen Gaineko Zergan errekarguak aplikatzeko aukera 4/2012 Foru Arauan gaitu zen. Jenderik gabeko etxebizitzak mobilizatzeko tresna eraginkorra izan zitekeena, diru-bilketarako soilik erabili zen, arauaren hitzaurrean bertan ondo argudiatzen zen bezala”.

“Azken urteotan etengabe bizi izan dugun krisi ekonomikoaren ondorioz egoera zaila sortu da toki-erakundeen finantzetan, eta horrek zaildu egin du erakunde horiek ematen dituzten zerbitzu publikoek normaltasunez garatzea. Egoera hori arintzeko Foru-arau honetan neurri jakin batzuk proposatzen dira, udal-finantzetan oreka lortzeko, baliabide gehiago lortzeko”.

“Errekarguaren inguruko arauaren idazketak ia eduki guztia udal bakoitzaren esku uzten zuen, eta ez zen oinarritzen jenderik gabeko etxebizitzaren kontzeptuan, baizik eta subjektu pasiboaren ohiko bizilekua ez zen etxebizitzaren kontzeptuan. Horrela, jenderik gabeko etxebizitzaren arazoa saihesten zen, eta horrek hainbat arazo sortu ditu, aharik eta Konstituzio Auzitegiak Etxebizitzaren Euskal Legean jasotako definizioa balioztatu zuen arte”.

“Baina udalek araua aplikatzerakoan eta salbuespenak ezartzerakoan zuten askatasun horren ondorioz, udal modu oso desberdinetan erabili zuten. Batzuek bigarren egoitzak zigortzen zituzten, nekez jo baitaitezke mobilizagarritzat. 2015ean Euskadiko Etxebizitzaren Legeak jenderik gabeko etxebizitzaren kontzeptua eta etxebizitzaren funtzio soziala definitu zituen, eta era berean, tresnak arautu zituen oraingoan bai jenderik gabeko etxebizitzak mobilizatzeko eta etxebizitza horiek zigortzeko. Prozedura oso bat arautu zuen, gerora 149/2021 dekretuan garatua, zeinak ezaugarri garrantzitsu batzuk baititu, OHZren errekargutik bereiztea ahalbidetzen dutenak”.

“Lehenik eta behin askoz ere bermatzaileagoa da, salbuespenak etxebizitzak hutsik mantentzeko bidezko arrazoietan oinarritzen baitira. Jabeak etxebizitza mobilizatzen ez duenean bakarrik zigortzen da, beraz kanona nahitaezko alokairua edo desjabetza bezalako neurrien azken aplikazioa da, jabeak horiek ezartzea onartzen duelako”.

“Izan ere, prozedura osoan zehar bigarren etxebizitzak barne hartzen dituzten salbuespen gaituekin, eta jabeari penalizazioak saihesteko dituen aukerak azaltzeko, entzunaldi izapidearekin azkenean aplikatzen badira, jabeak onartzen dituelako da”.

“Bigarrenik, ez du diru-bilketarako izaera zehaztugabea errekargua bezala. Izan ere, kanonaren bidez bildutakoak argi eta garbi adierazten du zertarako erabiliko den, 57.1 artikuluan, diru-sarrerek Udalaren lur-zoru ondarea zuzkituko dutela esanez. Konstituzio Auzitegiak bi tresnak batera erabiltzeko aukera ematen du, eta kanonaren kasuan, Udalak ezartzen ez badu, Eusko Jaurlaritzak modu subsidiarioan egin dezake”.

“Etxebiden gaur egun alokairu soziala eskatzen duten 57.000 familia unitate baino gehiago daude erregistratuta, eta Etxebizitzaren Euskal Behatokiak berriki argitaratutako azterlan baten arabera, izena eman duten 10 unitateetatik ia 8 etxebizitza libre batean bizi dira baina etxebizitza sozial bat eskatzen dute diru-sarrera prekarioak direlako, 1.332 euroko batezbesteko diru-sarrerak. Eta diru-sarrera horien %40 alokairua ordaintzeko erabiltzen duten batezbeste Euskadin, gastu finkoak eta hornidurak kontuan hartu gabe”.

“Era berean, unitate horietako asko alokairuetako logeletan edo etxebizitza partekatuetan bizi dira, eta are sarrera prekarioagoak dituzte, hileko 1.000 eurotik gorakoak, gela bakoitzeko 340 euro batezbeste ordaintzeko”.

“Nabarmentzekoa da, halaber, eskatzaile horiek Euskadiko alokairu libreko etxebizitzen ia erdia okupatzen dutela. Beraz, Etxebideko milaka unitate eskatzaile ezin dira independizatu eta gainerakoak egoera oso prekarioan bizi dira alokairu librean, ia bizitegi bazterketan logela edo bizitoki partekatuetan bizi direnen kasuan”.

“Duela gutxi hiru hiriburuetan eta Euskadiko herri handi askotan, zona tenkatuak izendatzeko egin genuen kanpainan, agerian utzi genuen alokairuen etxebizitzen eskaintza hiriburuetan biltzen zela, eta Euskadiko udalerri handia ia guztietan eskaintza hutsala edo hutsala zela premia zuten milaka familia horiei estaldura emateko”.

“Euskal Soziometroaren arabera, etxebizitza da Euskadiko herritarren kezka handienetariko bat, eta alokairu sozialen etxebizitzen sustapenak gutxienekoak izaten jarraitzen duenez, edo urte asko behar dituztenez amaitzeko, alokairuko etxebizitzen prezio espekulatiboen eskasia horrek, mozioak aurkezteko premia larrira garamatza”.

“Euskal Autonomia Erkidegoko hiru hiriburuek eta udalerri handiek eskura dituzten bitarteko guztiak jar ditzaten, pizgarrien bidez, zerga onurak, OHZren hobariak, edo birgaitzeko laguntzak, zein zergen bidez, jenderik gabeko etxebizitzen kanona barne, jenderik gabeko etxebizitzak justifikaziorik gabe mobilizatzeko”.

“Gaur egun Euskal Autonomia Erkidegoko 100 udalerrik baino gehiagok aplikatzen dituzte OHZren errekarguak eta gutxik aplikatzen dute 2012ko Foru-arauak baimendutako gehienezko zenbatekoa, baina bakar batek ere ez du aplikatzen oraindik kanona, zeinak araututa dagoen bezala, tresna mobilizatzaileagoa eta bidezkoagoa baita, nahiz eta esperientziak handitu egin lezakeen bidezkoak diren salbuespenen kopurua, OHZren errekargua baino”.

“Beraz, mozioa Arrasateko Udalaren Osoko Bilkurak Udal-gobernuari eskatzen dio ahalik eta lasterren abian jar ditzala, eta nolanahi datozen sei hilabeteetan, Euskadiko Etxebizitzaren Legean eta ekainaren 8ko 149/2021 Dekretuan jasotako jenderik gabeko etxebizitzarentzako kanona ezartzeko beharrezkoak diren izapideak, Eusko Jaurlaritzak udalei tentsiodun eremu izendatzeko bidalitako protokoloa betetzea, eta alokairu libreko merkatua eta areago alokairu soziala, Eusko Jaurlaritzarekin lankidetzan beharrezkoak diren neurri guztiak (pizgarrikoak zein penalizaziokoak)”.

Adierazpenen ostean, bozketan ondorengo emaitzak izan dira:

Aldeko botoak: 12 (EH Bildu, PSE eta Elkarrekin Arrasate)

Abstentzioak: 7 (EAJ-PNV)

ERANTZUN BAT UTZI

Zure iruzkina utzi, mesedez!
Sartu zure izena hemen